56/Z
rövid dokumentumfilm | 70 perc
Mit gondol Magyarországon a Z generáció 1956-ról? Számukra mit jelent az ’56os forradalom és szabadságharc? Ezekre a kérdésekre keres választ Pigniczky Réka és Kiss Gergő ’56/Z’ című dokumentumfilmje, amelyben a Memory Project archívum és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) hallgatói közösen megterveznek egy 1956-ról szóló installációt. Az elkészült alkotások azt mutatják be, hogy mit jelent a mai hallgatók számára a forradalom emléke, mindezt párhuzamba állítva az eredeti forradalmi generáció megjelenő emlékeivel. Emellett a művészeti alkotás folyamatát is leköveti a film: az ötletek megszületésétől a tervezésen át az installáció kivitelézéséig. A Memory Project egy olyan vizuális archívum, amely több mint 150 életút-történettel rendelkezik olyan alanyokkal, akik vagy a második világháború vagy 1956 után menekültek Magyarországról nyugatra. Az archívum gazdag kép- és hanganyagából kiindulva, a MOME média design, fotográfia, animáció, videó és építészet BA és MA hallgatói saját alkotásaikon keresztül fejtik ki, hogy számukra mit jelent az 56-os forradalom és szabadságharc. What does the Hungarian revolution of 1956 – the Communist bloc’s first major uprising against the Soviet Union – mean to young adults whose grandparents were even too young to remember it? 56/Z, Réka Pigniczky’s 6th film about the Hungarian revolution, the award-winning Hungarian-American director collaborates with Gen Z art students at the Moholy-Nagy University of Art and Design (MOME), who are tasked with creating an installation of artworks about their relationship to 1956. The film follows the students as they engage with the Memory Project – an archive of life-history interviews with 1956 eyewitnesses – and shows how their artwork evolves along with their connection to the events of history. 1956 is both personal and political, and the students in the film struggle to express their own views. The installation, a collaboration between the Memory Project and MOME, helps answer one student’s question: “What do I do with a subject with which I have no connection whatsoever?” The film is less about 1956 and more about how this new generation approaches history.